ΑΠΟΨΕΙΣ

Το σύστημα ασχολείται με παλαιομοδίτες ζωγράφους που δεν έχουν πλέον τίποτε να πουν

Η σειρά συναντήσεων   ‘’Φίλοι στο Φίλιον ‘’ αφιερώνει τη Δευτέρα 18 Ιανουαρίου, στις 20.30 μια βραδιά στον Σπύρο Πουλημένο, τον εικαστικό με το πολυδιάστατο και μοναδικό καλλιτεχνικό έργο στην συμβατική και την ψηφιακή ζωγραφική, τον ιδιαίτερο ποιητή, τον ερευνητή της τέχνης.

Το έργο του καλλιτέχνη παρακολουθεί τα θραύσματα της αθέατης πλευράς της ζωής μας και προβάλλει μ’ ένα εντυπωσιακό τρόπο τον κατακερματισμό και την πολυδιάσπαση της σημερινής εποχής.

Πρωτοπόρησε στην ψηφιακή ζωγραφική δημιουργώντας με το ποντίκι, πρωτογενή εικαστικά έργα στον υπολογιστή, με την απλή παλέτα των Windows, πριν την εμφάνιση ειδικών προγραμμάτων ζωγραφικής.

Συνέντευξη στη Σοφία Νέτα

Ο Σπύρος Πουλημένος θα κάνει μια σύντομη ομιλία για την επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στη συμβατική ζωγραφική, όπως ονόμασε την προηγούμενη ζωγραφική, πριν την ψηφιακή εποχή και για την έννοια της Νευροσχεδιαστικής, που ο ίδιος εισήγαγε. Ουσιαστικά με αυτόν τον όρο δίνει μία νευροεπιστημονική διάσταση στην τέχνη.

Η Κατερίνα Αγγελάκη Ρούκ θα μιλήσει για την ποίηση του εικαστικού και θα διαβάσει ποιήματά του. Επίσης διαβάζουν οι γνωστοί ηθοποιοί, Βασίλης Βλάχος και Ευδοκία Στατήρη. Η βραδιά πλαισιώνεται από μουσικές νότες με την κιθάρα του Χρυσόστομου Καλομοιριδάκη. Προλογίζει και συντονίζει ο Θέμης Ροδαμίτης.

Με αφορμή την εκδήλωση ο Σπύρος Πουλημένος μας μίλησε για το έργο του αλλά και γενικότερα για την τέχνη στη σύγχρονη εποχή και πως αυτή «παντρεύει» την τεχνολογία με τις κλασικές τεχνικές:

Αποκαλείτε την ζωγραφική σας ψηφιακή και μη-συμβατική. Μπορεί κάποιος καλλιτέχνης να ζωγραφίσει με ευκολία ψηφιακά έργα;

Με δεδομένο το στενό δεσμό που υπάρχει μεταξύ συμβατικής και ψηφιακής ζωγραφικής, στην ίδια τη ζωγραφική πράξη κι όσον αφορά το ύφος του καλλιτέχνη είναι απίθανο, αν κάποιος δεν γνωρίζει το συμβατικό τρόπο έκφρασης της παραδοσιακής ζωγραφικής, να καταφέρει να δημιουργήσει κάτι ψηφιακά. Πιστεύω ότι ένας συμβατικός ζωγράφος μπορεί αν το επιθυμεί και προσεγγίσει την τεχνολογία να εξελιχτεί σε ψηφιακό, αλλά είναι σχεδόν αδύνατο να συμβεί το αντίθετο, δηλαδή κάποιος που δεν έχει γνώσεις συμβατικής ζωγραφικής και της τεχνικής της, να μπορέσει να ζωγραφίσει ψηφιακά.

Με ποιο τρόπο εργάζεσθε;

Η πρωτοτυπία μου είναι ότι αξιοποίησα στο έπακρον προγράμματα που είχαν σχεδιαστεί για επεξεργασία εικόνας για να δημιουργήσω πρωτογενή ζωγραφικά έργα σε κενό file.

Aυτό συνέβη αρκετά χρόνια πριν δημιουργηθούν ειδικά λογισμικά για προγράμματα ζωγραφικής. Επίσης όλα τα ψηφιακά έργα τα δουλεύω με το ποντίκι κάτι που δεν έχω συναντήσει πουθενά αλλού. Δεν υπάρχει ούτε ένα έργο μου που να έχει γίνει με την γραφίδα. Αντίκειται στη φιλοσοφία μου για την ψηφιακή ζωγραφική

Αν είναι να ζωγραφίσεις με στυλό σε μια ταμπλέτα, ζωγράφισέ το σε χαρτί και σκαναρισέ το. Θα είναι πιο εύκολο.

Αν κάποιος γνωρίζει από υπολογιστές μπορεί να κάνει ψηφιακή ζωγραφική;

Θα κάνει μια επεξεργασία εικόνας ή ένα κολλάζ εικόνων, άλλα πάντα θα λείπει αυτό που χαρακτηρίζει την πραγματική τέχνη και που γίνεται αμέσως αντιληπτό από όσους γνωρίζουν. Η ψηφιακή ζωγραφική όπως και κάθε μορφή τέχνης είναι μια όψη της λειτουργίας του εγκεφάλου όπως πρόσφατα έχει αποδείξει και η Νευροαισθητική. Επομένως ένας μη καλλιτεχνικός εγκέφαλος που δεν περιέχει τις κατάλληλες πληροφορίες δεν μπορεί να αντικατασταθεί από ένα μηχάνημα όπως ο υπολογιστής.

Γίνεται ζωγραφική με προγράμματα;

Ο ψηφιακός ζωγράφος θα πρέπει να ελέγχει τη σύνθεση χωρίς να απορρίπτει το τυχαίο που του προσφέρει η τεχνολογία. Ας μην ξεχνάμε ότι η ψηφιακή τεχνολογία βασίζεται σε αλγόριθμους που ουσιαστικά είναι επαναλαμβανόμενες διαδικασίες που έχουν σχέση με το πρόγραμμα. Εάν το ίδιο το πρόγραμμα μηχανικά δημιουργεί ζωγραφική αυτή είναι τόσο κοινή αφού μπορεί να την κάνει ο καθένας αγοράζοντας ένα πρόγραμμα. Επομένως είναι μία εφαρμογή και όχι τέχνη.

Υπάρχει μεγαλύτερη ευκολία για πειραματισμό στη ψηφιακή ζωγραφική;

Αυτό σίγουρα συμβαίνει μόνο που θα πρέπει ο καλλιτέχνης να μπορεί να διαχειρισθεί την κατάσταση. Αμφιβάλλω πως θα συμβεί αυτό αν ο χρήστης δεν είναι ικανός ζωγράφος.

Οι οπτικές δραστηριότητες μπροστά στην οθόνη εναλλάσσονται με ταχύ ρυθμό. Το ανθρώπινο οπτικό σύστημα είναι γενετικά προγραμματισμένο να αναγνωρίζει κάτι που του είναι οικείο. Ο συμβατικός ζωγράφος έχει ένα τελάρο μπροστά του και προσπαθεί να δημιουργήσει πάνω του την εικόνα,   δουλεύοντας ώρα με την ώρα, μέρα με τη μέρα.

Αντιθέτως ο ψηφιακός καμβάς που είναι η οθόνη του υπολογιστή, μπορεί να τροποποιηθεί άπειρες φορές σε πολύ λίγο χρόνο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο ψηφιακός καλλιτέχνης να χαθεί μέσα σε ένα πλήθος εικόνων.

Έχετε σκεφθεί την πιθανότητα κάποιος να αντιγράψει ένα ψηφιακό έργο σας από το διαδίκτυο και να το παρουσιάσει για δικό του;

Αυτή την ερώτηση μου την έχουν κάνει αρκετές φορές σε προηγούμενες εκθέσεις ψηφιακών έργων. Η απάντηση είναι ότι κανείς δεν μπορεί να οικειοποιηθεί το έργο μου χωρίς να έχει προβλήματα με την δικαιοσύνη.

Αλλοίμονο αν από τον γραφίστα που θα φτιάξω ένα κατάλογο, ή τον τεχνικό που θα εκτυπώσω ένα έργο και δώσω ένα σχετικά βαρύ αρχείο,  έλεγε ότι έχει στην κατοχή του δικά μου ψηφιακά έργα. Δεν είναι και τόσο αφελείς.

Πως διαπιστώνεται η αυθεντικότητα

Έχω όλα τα προηγούμενα στάδια δημιουργίας του έργου μέχρι να φτάσω στην τελική εικόνα με την ημερομηνία δημιουργίας του καθενός. Υπάρχουν έργα που έχουν μέχρι και 300 αρχεία μέχρι να φτάσω στο τελικό αποτέλεσμα. Σώζω κάθε σημαντικό στάδιο. Αυτά τα αρχεία για λόγους ασφαλείας έχουν αποθηκευθεί αρκετές φορές και υπάρχουν σε διαφορετικούς χώρους.

Εάν ένα έργο βγει στο εμπόριο εκτός από την ψηφιακή υπογραφή μου και πιστοποιητικό γνησιότητες του αρχείου που περιέχει όλη την πληροφορία, θα πρέπει να έχει και την υπογραφή μου. Αν διατεθεί ένα έργο κατατίθεται σε συμβολαιογράφο όλο το ιστορικό δημιουργίας του. Ήδη σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του εξωτερικού έχει ξεκαθαριστεί αυτό, με απόλυτα εγγυημένες διαδικασίες .

Επιτρέψτε μου να πω ότι είμαι ο πρώτος εικαστικός διεθνώς που έθιξα τέτοιου είδους θέματα, αφού εδώ και τουλάχιστον είκοσι χρόνια τυχαίνει να είμαι ο πρώτος ψηφιακός ζωγράφος. Φωνάζω χρόνια, γράφω στο blog μου, αλλά ποιος ακούει. Εδώ είναι Ελλάδα.

Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η θεσούλα τους και να τηρούν τις ισορροπίες. Εξάλλου τα ψηφιακά έργα δεν έχουν εμπορευσιμότητα ακόμη, διότι ο κόσμος αφενός δεν γνωρίζει, αφετέρου αυτοί που έχουν στις συλλογές τους συμβατικά έργα νομίζουν πως θα χάσουν την αξία τους. Αυτό όμως δεν είναι σωστό γιατί αυτά τα έργα αποκτούν πλέον μουσειακή αξία.

Αλλά αυτά γιατί τα λέτε σε μένα και όχι στους ειδικούς, τους οποίους θα έπρεπε να διαθέτει ένα μουσείο μοντέρνας τέχνης, που παρόλο που έχουμε το οίκημα ο θεός να το κάνει μουσείο.

Γιατί το λέτε αυτό;

Γιατί μουσείο μοντέρνας τέχνης είναι το μουσείο που παρουσιάζει την τέχνη της εποχής του στον χρόνο που εμφανίζεται και ειδικά της χώρας που ανήκει. Διαφορετικά δεν είναι μουσείο μοντέρνας τέχνης. Μπορεί να βρήκαν το οίκημα στου Fix αλλά πολύ αμφιβάλλω αν θα κάνουν κάτι ουσιαστικό για τους Έλληνες καλλιτέχνες εκεί πέρα. Δημιουργώ εδώ και είκοσι χρόνια ψηφιακά έργα και κανείς δεν έχει ενδιαφερθεί. Έχω ψηφιακά έργα που για να τα εκθέσουν χρειάζεται όλο το μουσείο και δεν φτάνει. Ας μου κάνουν εκεί μία έκθεση και να αναλάβουν τα έξοδα και τα χαρίζω όλα στο Μουσείο. Κάποια στιγμή και ας ακούγεται τώρα αλαζονικό, είμαι σίγουρος ότι θα αφιερώσουν την μεγαλύτερη αίθουσα στα ψηφιακά μου έργα. Το πότε δεν γνωρίζω…

Γιατί ονομάσατε την παραδοσιακή ζωγραφική, συμβατική;

Την ονόμασα συμβατική διότι αλλάζει η φιλοσοφία της ίδιας της δημιουργίας του έργου και η υπόστασή του. Πριν την ψηφιακή εποχή η εικόνα είχε μία υλική υπόσταση ενώ μετά την ψηφιακή εποχή είναι πληροφορία. Επίσης τα συμβατικά μέσα δεν υπάρχουν πλέον, δηλαδή τελάρα, καμβάδες, πινέλλα, χαρτιά, χρωστικές ύλες. Εδώ το μέσο πλέον είναι ο υπολογιστής και ο καμβάς, η οθόνη. Τα πινέλλα είναι bits και το μέσο ο υπολογιστής και τα προγράμματα και έχουμε να κάνουμε όχι με άτομα ύλης πλέον αλλά με κώδικες και αλγόριθμους που δημιουργούν.

Παραδοσιακή λέγεται η ζωγραφική που οι γνώσεις που έχουμε γι’ αυτή μεταφέρονται από γενιά σε γενιά. Σε λίγα χρόνια και η ψηφιακή ζωγραφική θα έχει παράδοση. Τι θα λέμε τότε παραδοσιακή ζωγραφική;

Λατρεύω την συμβατική ζωγραφική και δημιουργώ μέσα από αυτή σαράντα και πλέον χρόνια. Αλλά ας μη εθελοτυφλούμε, είναι πλέον για τα μουσεία. Σε λίγα χρόνια δεν θα γίνονται εκθέσεις συμβατικής ζωγραφικής σύγχρονων ζωγράφων αλλά μόνο παλαιοτέρων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Eγώ που αγαπούσα τόσο τη μυρωδιά του νεφτιού και του λαδιού, πρέπει να σας πω πως εδώ και χρόνια αισθάνομαι τόσο δυνατά μέσα μου την ανάγκη να ζωγραφίζω ψηφιακά, έτσι που τώρα, έχω κάποιες φορές δυσκολία να ζωγραφίσω κάτι συμβατικά. Δεν έχω τη διάθεση, αν και οι καλλιτέχνες πρέπει πάντα να ασχολούνται και με κάτι χειρωνακτικό.

Υπάρχουν κάποιοι, που μετά από τον δικό μου ορισμό, για συμβατικά και μη-συμβατικά έργα ζωγραφικής, προσπάθησαν να πουν τα παραδοσιακά έργα αναλογικά, λες και είναι ηλεκτρικά σήματα. Εκτίθενται πιστεύω οι ίδιοι και εκείνοι που τα δημοσιεύουν. Δείχνει την ανευθυνότητα τους τόσο στη γλώσσα όσο και στην τεχνολογία . Ευτυχώς από σοβαρούς καλλιτέχνες δεν έχω αντιληφτεί τέτοιου είδους περιστατικά.

Σεβόμενος την ποικιλία των τεχνοτροπιών και των καλλιτεχνικών εκφράσεων, θεωρώ πως διαθέτω μια όχι και τόσο συνηθισμένη εικαστική ευφυΐα . Έχω ένα προαίσθημα ότι διάλεξα το σωστό δρόμο ζωγραφίζοντας ψηφιακά. Ο χρόνος θα δείξει.

Η φαντασία μου παράγει συνεχώς ιδέες, τόσες που αδυνατώ να τις διαχειρισθώ. Αυτή είναι η μοναδική ικανότητα μου κι αυτό που με έσωσε κάπως από την αφάνεια. Υπάρχουν άνθρωποι που είναι ανίκανοι να παράξουν κάτι δημιουργικό, διότι έτσι έχουν πείσει τον εαυτό τους και γι’ αυτό μόνο κλέβουν ιδέες άλλων. Βαθειά μέσα τους όμως δεν είναι ποτέ ικανοποιημένοι, γιατί ξέρουν πως αυτό που παρουσιάζουν δεν ανήκει σε αυτούς.

Κακά τα ψέματα , ο δημιουργικός άνθρωπος ανεξάρτητα σε ποιον τομέα εργάζεται, αν ψάχνει, κάτι αξιόλογο θα βρεί. Ο Παρμιτζιανίνο στο τέλος της σύντομης ζωής του ασχολήθηκε με την αλχημεία. Πάντα έψαχνε.

Όλη μου η ενεργεία τροφοδοτεί τα έργα μου .Δεν περισσεύει αρκετή για άλλα σημαντικά πράγματα στη ζωή μου. Όπως έλεγε ο Σαχτούρης όσοι ασχολούμαστε με τέτοια πράγματα είμαστε ταμένοι. Αυτό είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε.

Τι εννοείτε όταν λέτε πως ο εγκέφαλος σχεδιάζει

Οι νευροεπιστήμονες ακόμη δεν γνωρίζουν το τρόπο που σχεδιάζει ο ανθρώπινος εγκέφαλος προκειμένου να παράξει ένα πολύ σημαντικό αποτέλεσμα, που θα έχει μεγάλη επίδραση στην ανθρωπότητα. Ο τρόπος που λειτουργεί ο εγκέφαλος των ιδιοφυιών ανθρώπων δεν είναι τυχαίος . Αυτό είναι τεράστιο αντικείμενο έρευνας.

Έτσι η ίδια η Νευροσχεδιαστική είναι από μόνη της ένα αντικείμενο έρευνας.

Πολλοί συγχέουν αυτό που ονόμασα Νευροσχεδιαστική με την δημιουργικότητα. Όλοι είμαστε κατά κάποιο τρόπο δημιουργικοί. Μπορείς να πεις π.χ πως ένας σεφ η ένας κηπουρός είναι δημιουργικός.

Νευροσχεδιαστής όμως είναι κάποιος που ο εγκέφαλός του σχεδίασε με τέτοιο τρόπο ώστε το αποτέλεσμα να έχει στο παρόν ή στο μέλλον μεγάλη επίδραση στην ανθρωπότητα σε οποιοδήποτε πεδίο της τέχνης ή της επιστήμης. Αυτή την ειδική νοητική λειτουργία του εγκεφάλου πέρα από τον συμβατικό σχεδιασμό, ονομάζω νευροσχεδιασμό.

Ο Μπέικον για παράδειγμα, κατά την γνώμη μου, δεν υπήρξε μεγάλος ζωγράφος όσον αφορά την τεχνική του η τις γνώσεις του πάνω στην ζωγραφική, αλλά ήταν άνθρωπος τεράστιας ευφυΐας και ταυτόχρονα ειδικής εικαστικής ευφυΐας, που ξεφεύγει κατά πολύ από τα συνηθισμένα μέτρα και σταθμά των καλλιτεχνών.

Ήταν λοιπόν τεράστιος νευροσχεδιαστής και γι αυτό είναι μεγάλος ζωγράφος. Ο νευροσχεδιασμός του συνίσταται σε αυτό που έχει δηλώσει κι ο ίδιος, ότι ήθελε δηλαδή να σοκάρει τον θεατή. Το πέτυχε με τον καλύτερο τρόπο.

Στο κατάλογο σας στην Πινακοθήκη Κυκλάδων έγραψε ο καθηγητής Semir Zeki

Ο διακεκριμένος νευροβιολόγος και Καθηγητής της Νευροαισθητικής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου Semir Zeki, που πρόσφατα έγινε Επίτιμος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, είναι από τους ελάχιστους ανθρώπους που εκτιμώ βαθύτατα ως επιστήμονα και ως άνθρωπο και μπόρεσα να επικοινωνήσω αμέσως, σχεδόν από την πρώτη στιγμή, γι αυτό επιθυμούσα να γίνει γνωστό το έργο του στην Ελλάδα.

Αν είχαμε τέτοιους ανθρώπους στην Ελλάδα τα πανεπιστήμια μας θα είχαν γίνει MIT και η χώρα θα εξήγαγε παιδεία και πολιτισμό υψηλής στάθμης, όπως της αξίζει.

Τι συζητήσατε;

Ο καθηγητής Zeki μου έκανε την τιμή το 2012 να με προσκαλέσει να δώσω μια διάλεξη για την Νευροσχεδιαστική στο University College. Eπίσης μου ζήτησε να κάνει προβολή και παρουσίαση των έργων μου στην Royal Society στο Λονδίνο. Νοιώθω βαθιά υποχρεωμένος. Δεν το έκανα. Θα το κάνω, πρώτα ο θεός, αν ισχύει η προσφορά, όταν είμαι έτοιμος.

Πέρσι συζητήσαμε για το αν η Νευροοσχεδιαστική μπορεί να γίνει ένας κλάδος της Νευροαισθητικής και ο καθηγητής ήταν πολύ θετικός.

Στα Πανεπιστήμια θα πρέπει να δημιουργηθούν κατά την γνώμη μου τμήματα Νευροσχεδιαστικών σπουδών που θα συνδυάζουν Νευροεπιστήμες και Τέχνες.

Υπάρχουν εξαιρετικοί επιστήμονες και φωτισμένοι άνθρωποι που ενδιαφέρονται εκτός από την επιστήμη τους και για την τέχνη.

Αυτό μπορεί να ξεκινήσει σαν μεταπτυχιακό τμήμα στην αρχή και αργότερα να δημιουργηθεί τμήμα βασικών σπουδών .

Είμαι απόλυτα σίγουρος ότι εκεί θα εύρισκαν καταφύγιο όλοι οι μελλοντικοί νευροσχεδιαστές, που θα δημιουργούσαν την νέα πρωτοπορία στην Ελλάδα.

Θα μπορούσατε να διδάξετε σε ένα τέτοιο τμήμα;

Παρόλο που δεν έχω χρόνο είμαι πρόθυμος να βοηθήσω σε αυτή τη προσπάθεια και να διδάξω δωρεάν, ακόμη αν και αυτό με πηγαίνει πίσω στις υπόλοιπες δραστηριότητες μου που σας διαβεβαιώνω είναι πάρα πολλές και επιτακτικές.

Αλλά είμαι σίγουρος πως άλλοι θα οικειοποιηθούν την ιδέα όπως γίνεται πάντα στην Ελλάδα και θα κάνουν κάτι παρεμφερές με δικούς τους ανθρώπους και θα το παρουσιάσουν σαν δική τους ιδέα χρησιμοποιώντας το σύστημα. Έχουν βλέπετε τους μηχανισμούς .

Αν έκαναν στο εξωτερικό αυτά τα πράγματα, που κάνουν εδώ τόσο ασύστολα,, θα είχαν γελοιοποιηθεί, αν δε, εργαζόντουσαν σε κάποιο πανεπιστήμιο, θα τους απέλυαν.

Κάνετε κάτι άλλο εκτός από ζωγραφική αυτό τον καιρό;

Θα μπορούσα να κάνω αρκετά πράγματα αλλά είμαι κολλημένος με την ζωγραφική.

Προσπαθώ να τελειώσω ορισμένα παλαιοτέρα έργα μου, συμβατικά και ψηφιακά. Για μένα ένα έργο δεν τελειώνει ποτέ. Επίσης ετοιμάζω μια έκθεση με ψηφιακά έργα που θα παρουσιάσω για πρώτη φορά. Είναι έργα που εκφράζουν μια άλλη πτυχή της ζωγραφικής μου εντελώς καινούργια. Έχω να εκδώσω και τέσσερις ποιητικές συλλογές γραμμένες πριν αρκετά χρόνια. Γράφω κι ένα βιβλίο για τη Νευροσχεδιαστική μαζί με την σύζυγό μου που είναι νευρολόγος. Είναι κάτι που με απασχολούσε εδώ και πολλά χρόνια. Εγώ γράφω τα κεφάλαια που αναφέρονται στην τέχνη κι αυτή στη νευρολογία.

Δεν σας συναντά κανείς συχνά, μπορώ να πω σχεδόν καθόλου, σε καλλιτεχνικούς κύκλους. Είστε μάλλον ακριβοθώρητος.Έχετε φιλίες;

Παλαιότερα είχα αρκετές. Τώρα ομολογώ πως είμαι κάπως δύστροπος . Όπου πάω, εκτός λίγων εξαιρέσεων, έχω την αίσθηση ότι δεν χαίρονται και τόσο. Έχω ένα ‘βαρύ’ πνεύμα όπως οι περισσότεροι άνθρωποι της τέχνης κι αυτό δεν σε κάνει επιθυμητό. Ίσως και να συμβαίνει γιατί αισθάνομαι μια δυσφορία, λόγω της πλήξης που νοιώθω τις περισσότερες φορές όταν δεν υπάρχει ουσιαστικό ενδιαφέρον, που την αντιλαμ-βάνονται σχεδόν αμέσως οι άλλοι. Αλλάζει όμως αν έχουν να ωφεληθούν κάτι από μένα. Αλλά τι να κάνουμε, έτσι είναι αυτά τα πράγματα.

Δεν επιδιώκετε και τόσο την προβολή σας

Παραήμουν σεμνός γι αυτό δεν κατάφερα να ωφεληθώ οικονομικά από την τέχνη μου. Δεν παρεκάλεσα κανένα. Είμαι αντισυμβατικός καλλιτέχνης. Το σύστημα ασχολείται με παλαιομοδίτες ζωγράφους που δεν έχουν τίποτε πλέον να πουν.

Η φιλοσοφία σας για τη ζωή;

Με ένα όνειρο ερχόμαστε όλοι, να κάνουμε κάτι, με ένα όνειρο φεύγουμε, να αφήσουμε κάτι και να πάμε κάπου, που ίσως είναι καλυτέρα.

Εν πάση περιπτώσει, όλα είναι μια ιδέα. Ματαιότης ματαιοτήτων, που έγραψε κι ο εκκλησιαστής. Εκτός κι αν υπάρχει άλλη ζωή. Έτσι θέλω να πιστεύω

selfportraitSN

Σπύρος Πουλημένος γεννήθηκε στη Κέρκυρα. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Έχει κάνει βασικές σπουδές στην ηλεκτρονική τεχνολογία κι έχει ένα Μεταπτυχιακό με έπαινο στο Σχεδιασμό ,στις Καλές Τέχνες και την Τεχνολογία του Πανεπιστήμιου του Middlesex του Λονδίνου .

Είναι υπ. Διδάκτωρ στις Καλές Τέχνες και την Τεχνολογία – Νέα Μέσα και Εκπαίδευση Τέχνης του ιδίου Πανεπιστημίου. Έχει πραγματοποιήσει 23 ατομικές εκθέσεις και πάνω από 70 ομαδικές. Έχει εκδώσει εκτός εμπορίου δύο ποιητικές συλλογές. Για την πορεία του στη τέχνη έχει τιμηθεί από διάφορα πολιτιστικά ιδρύματα και φορείς.

 

http://kourdistoportocali.com

Σχετικά Άρθρα

Ανατομία μιας δικτατορίας

elnosgr

ΣΤΟΝ ΑΔΩΝΙ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΠΟΝΤΑΡΕΙ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟ ΕΓΚΛΗΜΑ

Διαχειριστής

To 2016, να σκοτώσουμε τη συνήθεια

editor1

Αφήστε ένα σχόλιο

*Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα, αποδέχεστε την αποθήκευση και διαχείριση των στοιχείων σας απο την παρούσα ιστοσελίδα.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies με σκοπό τη βελτίωση της εμπειρίας σας κατά την παραμονή σας σε αυτόν. Υποθέτουμε πως είστε εντάξει με αυτό, παρ'όλα αυτά μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε εάν το επιθυμείτε. Αποδοχή Διαβάστε Περισσότερα